Конспект уроку з навчання грамоти у 1 класі
Тема. Звук [г], позначення його буквами Г, г (ге).
Мета. Ознайомити учнів з літерою «Г» (ге), її назвою та звуковим значенням; формувати навички читання слів з літерою «ге», уміння робити звуковий та звуко-буквений аналіз слів; розвивати зв’язне мовлення та мислення учнів.
Обладнання. Каса букв, таблиці для читання, малюнки овочів і звірят, картонна ялинка, іграшка Гном, картонні ялинкові прикраси, демонстраційна картка букви, що вивчається.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався –
На перерві постарався.
Ви з гостями привітайтесь,
Посміхніться і сідайте.
Спершу сядуть всі дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
- Урок навчання грамоти у нас сьогодні незвичайний. Перш за все це тому, що у класі є гості. Та ви вже звикли, що у цьому році для вас зібралося багато сюрпризів: Перший Дзвоник, перший урок, перші канікули, перший виступ на святі у школі, коли вас посвятили у школярі; і сьогодні – перший раз у вас на уроці так багато гостей. Але цей урок незвичайний ще тому, що до нас завітає казеа і ми разом з вами будемо брати у ній участь.
- Для того, щоб досягти успіху, нам потрібно обов’язково підтримувати порядок на парті і старанно виконувати свої знання, отримані на попередніх уроках навчання грамоти.
- Пригадайте, що ми робимо на уроках навчання грамоти?
( Елемент «мозкового штурму»: вчимо букви, читаємо, робимо аналіз слів, ділимо слова на склади, складаємо речення, друкуємо букви, друкуємо під диктовку слова, речення…)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Відгадайте загадку.
Сніг на полях, лід на річкахє
Хуга гуляє. Коли це буває? ( Взимку ).
- Ви любите зиму? За що?
- А як буває взимку? ( Холодно, весело ).
ІІІ Оголошення теми і завдань уроку.
- До нас на урок прийшов чарівний Гном. Живе він у казковому лісі. Він прийшов попросити вас, щоб ви допомогли лісовим звірятам. Вони хочуть, щоб у них у казковому лісі була ялинка з прикрасами-подарунками. ( На дошці прикріплена картонна ялинка). Ялинка ця чарівна. Прикраси на ній будуть з’являтися лише тоді, коли ми будемо виконувати завдання. А завдання будуть звичайні, такі, як завжди на уроках навчання грамоти. Ми будемо вчити нову букву, читати з нею слова, речення, робити звуковий аналіз слів, друкувати…
IV. Розвиток читацьких навичок.
- Давайте покажемо Гному, що він не помилився, прийшовши до нас. Ми ж вміємо читати. (Читання складів, слів з таблиць для розвитку читання).
V. Ознайомлення зі звуком [г], виділення його з вірша.
- Першим прийшов до ялинки Зайчик. (Прикріплюю на дошці зайчика). Як ви думаєте, що хотів би він бачити на ялинці? (Морквинки). Працюємо старанно і станеться диво – на ялинці появляться ласощі для Зайчика.
1. Послухайте вірш. Скажіть, який звук у ньому повторюється найчастіше.
Грім гуркоче за горою,
Грім гуркоче над рікою.
Гуси з лугу йдуть додому,
Не бояться того грому.
(Г. Чубач)
- Які слова з цим звуком ви запам’ятали?
2. Спостереження за артикуляцією звука [г]. Віднесення його до приголосних звуків.
3. Добір слів з новим звуком.
4. Гра «Впіймай звук [г]».
Гиля, гиля, гусенята,
До водички, до ставка.
Гусенятам любо гратись
Біля тата гусака.
Я і сам би з ними грався,
Щоб гусак так не кусався.
- Молодці! Завдання виконали. Зайчик одержить морквинки. ( Прикріплюю на ялинку моркви
VI. Ознайомлення з буквою Г г («ге»).
- Білочка теж хоче подарунків до зимових свят. (Прикріплюю білочку).
Що люблять білочки? (Гриби). Постараємось – і будуть білочці гриби.
1. Звук [г] позначається буквою «Ге». Повторіть назву букви. У касі букв її місце у першому рядку. Буква «Ге» є велика та мала. (Демонструю букву). Порівняйте їх: що спільного в них і чим вони відрізняються? Пригадайте, коли ми вживаємо велику літеру. Назвіть кілька імен. Ще раз розгляньте букву. Вона складається із двох паличок: довгої вертикальної і короткої горизонтальної.
Зарядку букви-малюки
Робили після сну.
Т підняла аж дві руки,
А Г – лише одну.
(І. Січовик)
2. Друкування букви у зошитах.
- Поміняйтеся зошитами, підкресліть сусіду дві найгарніші букви олівцем.
- Молодці! І з цим впорались. І для Білочки на ялинці – гриби.
- Скажіть, а у слові «гриби» є звук [г]? Де він стоєть? Складіть речення зі словом «гриби».
VII. Фізкультхвилинка.
Ми в сніжки зіграєм з вами –
Нахилились, піднялись.
Снігу в жменьки ми набрали,
Перевірим нашу міць.
Кинем сніжку вправо, вліво:
Раз і два, раз і два.
Сонечко, світи над нами!
Ой веела ж оця гра!
VIII. Читання складів. Звуковий аналіз слів.
1. Діти, давайте згадаємо про нашого першого гостя Гнома і зробимо йому подарунок – надрукуємо його ім’я і зробимо звуко-буквений аналіз. (Вчитель друкує на дошці, а учні – в зошитах). З якої букви починається ім’я нашого гостя? Яку букву надрукуємо спочатку? (Велику). Чому?
2. Читання склодів.
а) На грибочку.
б) Гномики не люблять самотності. І наш Гном у Чарівному Лісі живе не сам. У Нього є багато товаришів. Вони так захопилися роботою, заблудилис і не знають,де чий будиночок. Допоможіть їм. (6 гномиків з іменами: Га, Го, Гу, Ге, Ги, Гі і на будиночках такі ж склади. Діти шукають, хто де живе).
ІХ. Робота за «Букварем». (с.80)
- Ой, діти, подивіться, хто це до нас прийшов? (Їжачок). А чому я так йому здивувалася? (Бо їжачки взимку сплять). Бачите, а цей Їжачок почув про подарунки і прокинувся, бо не хоче через сон залишитися без подарунка. Тим більше, що живе він у Казковому Лісі, а у казці все можливо. Яким подарункам буде радий Їжачок? (Яблучкам).
1. Гра «зберемо овочі».
Аналіз звукових моделей, поданих біля малюнків овочів.
- Що ви бачите внизу сторінки? (Гарбуз, огірки, горох).
- Як їх можна назвати одним словом? (Овочі).
- Де ростуть овочі? (На городі).
- Чи корисно їсти овочі? Чому?
2. Словникова робота.
(Вчитель читає слова з Букваря і пояснює значення слів «глухар», «грак», «граб».
3.Читання слів учнями. (Хором, ланцюжком).
4. Розвиток мовлення.
Складання повних відповідей на подані запитання.
= Молодці! Впоралися і з цим завданням. Недарма Їжачок прокинувся. Ось йому подарунки. (Прикріплюю на ялинку яблучка).
Х. Друкування речення під диктовку.
- Ось і Лисичка довідалась про подарунки і також прийшла до нас. Що ж ми їй подаруємо? Лисичка уже наготувала різних страв, бо хороша господиня, поприбирала в хаті. А щоб Лисичка була ще гарнішою, давайте подаруємо їй намисто. Але спочатку потрібно виконати завдання. Ми напишемо з вами диктант. Послухайте речення.
Настала грибна пора.
- Що таке «грибна пора»? Коли вона буває?
- Скільки слів у реченні?
- Як пишуться слова у реченні? (Окремо).
- Як пишеться перше слово? (З великої літери).
(Диктую. Самоперевірка: на дошці – зразок).
- Зробіть самостійно аналіз слова «пора».
- І для Лисички є подарунок – намисто. (Прикріплюю).
ХІ. Цікаві вправи на узагальнення понять.
- Хто це такий маленький до нас прийшов? (Мишка). Як ви гадаєте, чому зрадіє Мишка? (Сир, зернятка).
- Попрацюємо, щоб і Мишці дістався подарунок?
- У вас на парті є аркуші з завданням. Що намальовано внизу? (Морква, груша, яблуко, огірок).
- Назвіть овочі.
- Як одним словом назвемо яблуко і грушу? (Фрукти). Де ростуть фрукти?
- Зафарбуйте лише овочі
- Зверніть увагу на верхню частину аркуша. Назвіть овочі, які ми сьогодні ще не згадували. (Редис, картопля, квасоля, капуста, цибуля, часник, помідор).
- Зафарбуйте свій улюблений овоч.
- Ось і Мишка залишилася задоволена подарунком. (Прикріплюю на ялинку зернятка).
ХІІ. Підсумок уроку.
- Подивіться на ялинку. Яка вона гарна! Думаю, що Гномик і звірята задоволені. Як ви думаєте, якби ми могли їх почути, що б вони нам сказали? («Дякуємо»). І ми їм дякуємо за те, що вони прийшли до нас і перетворили наш урок у казку.
- Яку букву ми вивчили? Який звук вона позначає?
- Що вам найбільше сподобалось?
Немає коментарів:
Дописати коментар